טיולים למדינות זרות בכלל, ולמזרח אירופה בפרט, יכולים להיות לעיתים משימה מאתגרת, כאשר אנחנו מבקשים לשמור על כשרות. אך אין זה אומר שיעד כזה או אחר איננו זמין עבור האוכלוסיה שומרת המסורת. בלארוס היא מדינה מרתקת עבור הקהל היהודי ובכלל, ננסה לסקור כאן את הדרך הנוחה ביותר לטייל בה עבור שומרי הכשרות.

בלארוס - יעד נפלא לקהל שומר המסורת

בלארוס היא מדינה שנדמה לפעמים שהזמן בה עצר מלכת. לעומת המודרניזציה והליברליות המאפיינים את מדינות מערב אירופה, הרי שכאן, גם יותר משני עשורים לאחר שנפרדה מבריה"מ, שומרת בלארוס על צביונה המקורי. הנוף במינסק נראה גם הוא לקוח מסיפורים של פעם – גבעות ציוריות, יערות מאסיביים ושדות רחבים וירוקים.

מה כדאי לעשות בביקור בבלארוס

בלארוס היא בראש ובראשונה מדינה שמתאפיינת באין ספור איתני טבע מרשימים. שווה לבקר בשמורות ובפארקים הנפלאים. 

מעבר לכך באופן טבעי, מוקד המשיכה במדינה הוא הערים הגדולות, ומינסק בראשן. העיר מינסק, אשר נהרסה במלחמת העולם הראשונה, נבנתה כמעט כולה מחדש בסגנון סטאליניסטי מעט אפרורי, אך הרובע העתיק של העיר נותר שלם חלקית, וניתן למצוא בו מבנים מרתקים מהמאות הקודמות. 

עדות היסטורית חשובה ביותר ניתן למצוא גם בעיר ברסט שבמערב בלארוס, שם עומד על תילו עדיין מבצר ברסט. המבצר שהוקם במאה ה19 ונהרס במלחמה, מתפקד עד היום כאתר לזיכרון לחללי מלחמת העולם השנייה.

כל מה שתייר ישראלי צריך לדעת בביקור בבלארוס

טיסות ישירות למינסק יוצאות מנמל התעופה בן גוריון. על מנת להיכנס למדינה נדרשים אזרחים ישראלים להציג אשרת שהייה, אותה תוכלו להנפיק בשגרירות בלארוס בישראל, תל אביב. כמובן שניתן להגיע בטיסה גם דרך מדינות רבות אחרות באירופה.  שגרירות בלארוס בישראל – כתובת: ריינס 3 תל אביב. טלפון 035231069

המטבע המקומי הוא רובל בלארוסי. בערים הגדולות לא תתקשו למצוא מקומות למשיכה או החלפה של כסף. חשוב ומומלץ לבדוק בעצמכם את שער החליפין, שכן מקומות רבים יפרסמו עצמם ככאלה שאינם לוקחים עמלה, אך השער הנקוב בהם יהיה משמעותית לרעת התייר. כספומטים הם אופציה נוספת, במקרה שכזה את העמלות תוכלו לבדוק מול הבנק שלכם. חנויות רבות ינקבו מחיר ביורו או דולרים אך התשלום המותר הוא אך ורק ברובל. המלונות והחנויות הגדולות יקבלו בשמחה את כרטיסי האשראי הבינלאומיים שלכם.

הקהילה היהודית בבלארוס מאז ועד היום

עדויות ראשונות על יהודים במינסק הופיעו כבר ב1489, והחל מ1506 גם בפינסק שבדרום המדינה. משם היגרו היהודים בהמשך לשאר ערי בלארוס. בתקופות אלו סבלו היהודים בבלארוס ובחלקים גדולים אחרים של אירופה מרדיפות בלתי פוסקות, אפליה והתנכלויות. יהדות בלארוס נחשבת למעשה יהדות ליטא, בשל שורשיה ההיסטוריים. בעידן שקדם לשואה, הייתה יהדות בלארוס קהילה מצליחה ומשגשגת שמנתה כ750 אלף איש. רובם המכריע נרצח במהלך השואה, בעיקר בחלקה המערבי של בלארוס שהיה עד אותו הזמן בשליטה פולנית. 

לאחר תום המלחמה חזרו חלק מן הניצולים לבלארוס עצמה. החיים היהודים קמו באופן יחסי מהר לתחייה, על אף מספרם המועט של היהודים. בהמשך עודדה הממשלה הסובייטית את היהודים לעזוב את בלארוס ולהתיישב בתוכה של רוסיה, מתוך מחשבה לפתח את האיזור מבחינה כלכלית, ובמקביל עזבו כמאה אלף מהם את בלארוס ועלו לישראל במה שכונה לימים "עליית גומולקה". 

ה"ישיבות" של בלארוס

ישיבות רבות אשר היו קיימות בבלארוס, סופחו למעשה בשמן, ויחד עם הישיבות שקמו בליטא, נקראו כולן "הישיבות הליטאיות". ישיבית וולוז'ין, ישיבת מיר, ישיבת ראדין, ישיבת סלוצק וישיבת בריסק הם רק חלק מהרשימה של הישיבות, שחלקן הפכו דומיננטיות ביותר עם השנים. מלבד הישיבות הגדולות כדוגמת אלו, התקיימו גם אין ספור ישיבות קהילתיות, קטנות יותר, אשר שכנו לרוב בבתי המדרש המקומיים ושימשו מקום תלמוד לנערים המקומיים. 

נכון להיום, קיימים מעט מוסדות חינוך תורניים בבלארוס.  היהודים מהווים כאחוז אחד בלבד מכלל אוכלוסיית בלארוס, וחיים בקהילות קטנות. הבולטות שבהן חיות במינסק ברסט, פינסק, הורדנה, ויטסבק, בובורויסק, הומל וסלוצק. 

בית הכנסת הגדול של מינסק
בית הכנסת הגדול של מינסק

ברחבי בלארוס קיימים מספר בתי חב"ד וזו הרשימה המלאה

בשל העובדה שהקהילות היהודיות אינן גדולות כמו בעבר, ובמקומות מסוימים תתקשו למצוא אותן, כך גם לא קלה המלאכה לעיתים למצוא חנות כשרה, בית כנסת וכיו"ב. לצורך כך נרכז כאן את הרשימה של כל בתי החב"ד בבלארוס, ואת רשימת התחומים או השירותים בהם תוכלו להיעזר בהם במידת הצורך. 

בית חב"ד בבוברויסק -Jewish Community Of Bobruisk

כתובת :  Sotsialistecheskaia 36' Bobruisk' 213806 , Belarus

אתר אינטרנט :  www.JewishBobruisk.com

במסגרת שירותי בית החב"ד שבמקום: בית כנסת, חברת קדישא, תכנית הכנה לחגים, שיעורים קהילתיים, ברית מילה, הכנה לנישואין, מועדון נשים,שירותי השאלת מזוזות, מקווה טהרה,מעון  לילדים, שיעורי יהדות אישיים, ביקור חולים, עריכת לוויות, חלוקת סלי מזון לנזקקים, אירוח שבת, מועדון בר מצווה, ספריה, בית תמחוי, הכשרת מטבחים, שירותים רפואיים, סיוע הומניטרי, חנות מוצרי מזון כשרים, מקווה כלים.

בית חב"ד ברסט – Jewish Community Of Brest

כתובת: Koibisheva 72, Brest, Belarus

אתר אינטרנט: www.fjc.ru/brest

במסגרת שירותי בית החב"ד שבמקום: בית כנסת, חברת קדישא, תכנית הכנה לחגים, שיעורים קהילתיים, ברית מילה, הכנה לנישואין, מועדון נשים,שירותי השאלת מזוזות, מקווה טהרה,מעון  לילדים, שיעורי יהדות אישיים, ביקור חולים, ביקור קשישים, עריכת לוויות, חלוקת סלי מזון לנזקקים, אירוח שבת, מועדון בר מצווה, מעודגון בת מצווה, ספריה, בית תמחוי, הכשרת מטבחים, שירותים רפואיים, סיוע הומניטרי, חנות מוצרי מזון כשרים, מקווה כלים.

בית חב"ד בגרודנו -Jewish Community Of Grodno

B.Troizkaya 59a, Grodno, 230023, Belarus :כתובת

אתר אינטרנט : www.GrodnoJewish.com

במסגרת שירותי בית החב"ד שבמקום: בית כנסת, ברית מילה, הכנה לנישואין, מועדון נשים,שירותי השאלת מזוזות, מקווה טהרה,מעון  לילדים, שיעורי יהדות אישיים, ביקור חולים, עריכת לוויות.

בית חב"ד במינסק – Chabad Lubavitch Of Minsk

כתובת :  Korpotkina 22, 220002,  Minsk  , Belarus

אתר אינטרנט : www.JewishMinsk.com

במסגרת שירותי בית החב"ד שבמקום: בית כנסת, חברת קדישא, תכנית הכנה לחגים, שיעורים קהילתיים, ברית מילה, הכנה לנישואין, מועדון נשים,שירותי השאלת מזוזות, מקווה טהרה,מעון  לילדים, שיעורי יהדות אישיים, ביקור חולים, עריכת לוויות, חלוקת סלי מזון לנזקקים, אירוח שבת, מועדון בר מצווה, מועדון בת מצווה, בית תמחוי, הכשרת מטבחים, שירותים רפואיים, סיוע הומניטרי, חנות מוצרי מזון כשרים, מקווה כלים.

בית חב"ד במוגילב -Chabad Jewish Center

כתובת : Komsolskaya 8a/21, Mogilev, 212030, Belarus

אתר אינטרנט : www.JewishMogilev.org

במסגרת שירותי בית החב"ד שבמקום: בית כנסת, חברת קדישא, תכנית הכנה לחגים, ברית מילה, הכנה לנישואין, פעילות אנטי  מיסיונרית, מועדון נשים,שירותי השאלת מזוזות, מקווה טהרה, שיעורי יהדות אישיים, ביקור חולים, עריכת לוויות, חלוקת סלי מזון לנזקקים, אירוח שבת, מועדון בר מצווה, ספריה, בית תמחוי, הכשרת מטבחים, שירותים רפואיים, סיוע הומניטרי, חנות מוצרי מזון כשרים, מקווה כלים.

בית חב"ד באורשה-Jewish Community Of Orsha

כתובת : Textilchikov 3 /8 , Orsha, Belarus 

אתר אינטרנט : www.fjc.ru/orsha

במסגרת שירותי בית החב"ד שבמקום: בית כנסת.

אוכל כשר ישראלי? מסעדות כשרות? מצומצם, אבל קיים!

אפשר למצא ארוחה כשרה בבית חב"ד (יש לתאם זאת מראש, במיוחד לקראת סעודת שבת).

יש גם את מסעדת 7-40 היא גם מציעה ארוחות כשרות עם שף דובר עברית
רצוי להזמין מקום מראש ולוודא זמינות:
טלפון:

+375 29 334-07-40

misada740@gmail.com
‏יום שני‏:
‏‏11:00‏ – ‏23:00‏‏
‏יום שלישי‏:
‏‏11:00‏ – ‏23:00‏‏
‏יום רביעי‏:
‏‏11:00‏ – ‏23:00‏‏
‏יום חמישי‏:
‏‏11:00‏ – ‏23:00‏‏
‏יום שישי‏:
‏‏11:00‏ – ‏15:00‏‏
‏שבת‏:
סגור
‏יום ראשון‏:
‏‏11:00‏ – ‏23:00‏‏
כתובת:
Ulitsa Mel'nikayte 3, Minsk

 

יש מסעדה כשרה נוספת שנקראת בטן גב (beten gav)
הכתובת: vulica Kisialiova 28, Minsk.
אנו ממליצים עליה בחום מקום מדהים. הכל טעים בתפריט. אנחנו אהבנו מאוד את האוכל אחלה פלאפל, עראיס, שניצל וחומוס המחירים טובים מאוד. מסעדה קטנה ונעימה וצוות מלצרים נחמד מאוד. הארוחות מוגשות על כלי אוכל מסוגנן, מעוטרות להפליא והמנות עצמן מעולות בטעמן ובגודלן.
טלפון להזמנת מקום:

+375 29 146-48-84

מסעדה ישראלית נוספת מומלצת לדתיים (לא כשרה למהדרין) היא מסעדת Cimes אשר מציעה מטבח ישראלי במינסק. אם אתם לא מהמחמירים אפשר לאכול שם חומוס, פלאפל, מרק עדשים וכו'. האוכל שמוגש הינו כשר אך המקום פתוח בשבת.
טלפון להזמנת מקום:

+375 29 562-62-65

אימייל: 
cimesminsk@gmail.com
‏יום שני‏:
‏‏12:00‏ – ‏23:00‏‏
‏יום שלישי‏:
‏‏12:00‏ – ‏23:00‏‏
‏יום רביעי‏:
‏‏12:00‏ – ‏23:00‏‏
‏יום חמישי‏:
‏‏12:00‏ – ‏23:00‏‏
‏יום שישי‏:
‏‏12:00‏ – ‏2:00‏‏
‏שבת‏:
‏‏12:00‏ – ‏2:00‏‏
‏יום ראשון‏:
‏‏12:00‏ – ‏23:00
כתובת: plošča Svabody 17, Minsk 220030

הקזינו במלון רנסנס המפורסם מציע קידוש וארוחה כשרה – יש קידוש בכל שישי בערב רק צריך לעדכן שמגיעים מראש והכל בחינם ובאהבה גדולה.

שאלות נפוצות על מינסק, בלארוס לדתיים

בוודאי. במינסק לבדה ישנם ארבעה בתי כנסת. בערים הקטנות יותר הם מרוכזים לרוב יחד עם בית חב"ד. חלק מבתי הכנסת אינם פעילים באופן רציף ומומלץ לתאם עם בית החב"ד המקומי טרם הביקור.

מלבד בקרב בתי חב"ד או קהילות יהודיות, לא קל בכלל למצוא מסעדה כשרה, בטח לא בסטנדרטים שאנחנו מכירים. את העזרה תקבלו בבית החב"ד הקרוב. שם גם ייתנו לכם את כל המידע. אך כן יש מעט מקומות שמציעים אוכל ישראל כשר או קידוש.

ובכן לא. אפשר לנסות לבדוק אפשרויות לינה בקרב בית חב"ד. מלון אורביטה (Orbita) במינסק איננו מלון כשר, אך מספק ארוחות כשרות לפי דרישה.

חלק מבתי החב"ד מספקים שירותי קניית מצרכים כשרים. מומלץ לעבור על הפירוט המופיע למעלה ובכל מקרה ליצור קשר עם בית חב"ד.

ובכן תלוי מאוד בעיר, בתקופה, בשעת התפילה ובקהילה אליה תגיעו אך ברוב בתי הכנסת ובבתי חב"ד יש מניין של 10 גברים.

בעוד שבחורף הטמפרטורות יורדות מתחת לאפס, הקיץ בבלארוס חמים למדי.

ובכן לא חשוב מתי אתם מתכוונים לבקר בבלארוס, כדאי שתגיעו עם מטריה. הגשם מבקר פה לאורך כל השנה.

חוויה בבלארוס מתחילה כאן